Hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól

Juvenilis Spondylitis ankylopoetica

Szöveg: Olosz József Frissítve: Istock Az isiász vagy más néven ülőideg-gyulladás nagyon kellemetlen tünetekkel jár. Futóként a fokozatosság elvének betartásával, a rendszer erősítő edzésekkel, nyújtásokkal, hengerezéssel, masszíroztatással és szakember által javasolt gyógytorna gyakorlatok végzésével tudod csökkentetni az isiász kialakulásának kockázatát. Mindent az isiászról. Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatsz Olosz József, a  Sherlock Rehab  vezető gyógytornászának írásából.

Technikai pólók és trikók futóknak nyárra De mi is az az isiász? Az ülőideg nervus ishiadicus a gerincből kilépve végighalad a comb amely segít a kéz ízületeinek gyulladásában a lábszár hátsó részén, beidegezve az útjába kerülő izmokat.

A gerinccsatornából kilépve a lábakig nagyon sok helyen kompresszió alá vagy alagútba kerülhet.

éhezési kezelés artrózis esetén

Bárhol is legyen hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól érintettség, nagyon hasonló, nehezen differenciálható tüneteket produkálhat. A comb, ritkábban a lábszár hátsó részén végigfutó fájdalom, amihez gyakran derékfájdalom is társul — így jellemezhető legjobban a tünetegyüttes. A tüneteket a nervus ischiadicus, avagy az ülőideg gyöki vagy egyik fő ágának irritációja okozza, viszont ezen tünetek jelenléte nem minden esetben idegi érintettség következménye.

Kezeljük könnyen az izomfájdalmakat

Összességében a tünetek jelenléte nem ad bizonyosságot arról, hogy a háttérben valóban isiász vagy esetleg egy isiászt utánzó probléma ál-isiász áll. A tényleges isiász az alsó végtagon érzés béli változást is okozhat, úgy zsibbadást amikor az illető hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól érzi az adott területetmint bizsergést. Egy terület érzéketlensége vagy időszakos érzéskiesése az egyetlen biztos jele az idegi érintettségnek.

A többi tünetet képes utánozni ízületi bántalom, izom trigger pont vagy fascia érintettség. A közhiedelemmel ellentétben nagyon ritkán okoz panaszt a gerincsérv. Feszessége, nem megfelelő működése szintén okozhat fenékbe és lábba sugárzó fájdalmat. Kizárólag a tünetek alapján nem lehet megkülönböztetni a valódi isiásztól. De az izomban lévő trigger pontok is képesek utánozni a tüneteket, függetlenül az idegi bántalmazásától.

Mateja Logar, M. A megfázás és az influenza egyaránt vírusos fertőzésnek, azaz virózisnak minősül.

Hasonló a helyzet a hamstring izmokkal. Sok hosszútávfutónál begyulladhatnak, sérülhetnek ezen izmok eredéseinél az inak, amik az ülőcsontnál találhatók. Történetesen az ülőideg itt halad lefele, így a feszes, megduzzadt izom akadályozhatja az ideg működését. Láthatjuk, hogy egyes izmok közvetlenül trigger pontok által, valamint közvetve idegkompresszió által képesek isiászos tüneteket produkálni.

Mik azok a trigger pontok? Szakmai körökben myofasciális trigger pontokként is emlegetik, ami nem más, mint egy fájdalmas csomó, mikrógörcsök az izomban vagy a fasciában.

Navigációs menü

Ezek bárhol kialakulhatnak a testben rossz mozgás, túlerőltetés, sérülés és egyéb okok mentén is. Ezeket a pontokat veszi kezelésbe egy masszőr, ezekre a pontokra célzunk, mikor masszázslabdát használunk, ezek azok a pontok, amiket elérve felszisszenünk, és nyomásukkal nemcsak a nyomás helyén, hanem egy távolabbi ponton is megjelenhet kisugárzó fájdalom vagy bizsergés.

hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól

Ugyanazon rendszer öleli körbe az izmokat, ínakat, idegeket és a belső szerveket. Gazdag beidegzése révén, fájdalmat, bizsergést és gyengeséget is produkálhat — akárcsak egy isiász. Ezt is olvasd el! A futás valóban árt a gerincnek? Nem egyértelmű Egy rövid hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól összefoglalnám a lehetséges okok megnyilvánulását és összefonódását.

Alanyunknál 25 évvel korábban történik egy súlyos bokatörés. Túl sokáig van rögzítve, gipszelve a végtag, későn kezdi az illető használni a lábát, hónapokig fájdalmai vannak. Az inaktivitás miatt a fascia fő alkotóeleme, a kollagén nem tud megfelelően rendeződni. A kollagénrostok mozgás hatására párhuzamosan rendeződnek, és irányuk megegyezik az erőkifejtés irányával.

Ha nincs mozgás, például gipszelésnél, a kollagénrostok összekuszálódnak, és a gipszlevétel után nem tudják ellátni a feladatukat.

Okozhat ülőideg-gyulladást a futás?

A szervezet általában kompenzál, megoldja a problémát: egy kicsit elcsavarodik a medence, sétálásnál kifele fordítja az ember a lábát stb. Főhősünk 20 évvel később kedvet kap a futáshoz. Eleinte csak szórakozásból, a kikapcsolódás kedvéért kocog, majd egyre  hosszabb távokat teljesít. A nagy terhelés feltétele, hogy a fascia és a mozgatórendszer olajozottan működjön.

Ebben a példában a diagnózis keresztcsontízület érintettség vagy gerincsérv okozta isiász, az egésznek az oka viszont a bokatörés és a nem megfelelően regenerálódott fascia rendszer.

Ebből a példából láthatjuk, hogy csak azért, mert a fenékben és lábban sugárzó fájdalmat érez valaki, ez alapján még nem jelenthető ki egyértelműen, hogy isiászról van szó. A tünetek alapján még nem következtethetünk biztosan a probléma okára.

hogyan lehet megkülönböztetni az ízületi fájdalmakat az izomfájdalmaktól

Néhány tünet kórjelző, nagyon specifikus lehet egy problémára. Az említett esetben a combba, lábszárba sugárzó fájdalom, valamint a zsibbadás egy specifikus isiász tünetegyüttes, de a tünetek és az isiász között csak korreláció van, mintsem ok-okozati összefüggés. Szalagok, ízületek, inak sérülései Az inaktív életmód következményei Sokáig azt hittük, hogy a sok ülés, a rossz testtartás, az irodai munka szoros összefüggésben van a derékfájdalmakkalaz isiásszal.

Az ínszalagszakadás tünetei és kezelése

Számos tanulmány látott napvilágot, amelyekben a kutatók nem találtak összefüggést a tartás, az ülés és a derékfájdalom között. Az ülő testhelyzet önmagában nem okoz derékfájdalmat, idegérintettséget, isiászt, de akkor miért is káros? Létezik az a jól ismert mondás: Use it or lose it.

Az emberi test minden szövete könyökízület kenőcs fejlődik, regenerálódik, ha használatban, mozgásban van. Semmi nem működik vagy gyógyul meg megfelelő mennyiségű inger nélkül. Ha jobban belegondolunk: legtöbb esetben az első derékfájós epizódunkat nem az irodához kötjük. Inkább munka után teniszezés, kertészkedés, bevásárlás vagy a gyermek fürdetése közbeni egy rossz mozdulathoz.

A COVID-19-re legjellemzőbb tünet a légszomj

Az elmúlt négy-öt évtizedben gyökeresen megváltozott a munka világa, a mozgást igénylő szakmákat felváltották az inaktív feladatkörök. A mozgatórendszer nem kap elég ingert és szép lassan adaptálódig. De mihez is? A semmittevéshez! Ha nem használjuk, elkopik. Erre viszont képtelen, tehát lesérül. Utána már kialakulhat isiász, lumbágó. A sérülést követően a tüneteket bizony nagymértékben fokozni tudja az ülés és az állás.

Megfáztam vagy koronavírusos vagyok? Az egyes tünetek gyakoriságában azonban megfigyelhetőek kisebb-nagyobb eltérések, amely alapján diagnosztizálni nem, de valószínűsíteni lehet a betegséget.

A fenti gondolatmenet szerint az inaktivitás nagyobb rizikója az isiásznak, a derékfájdalmaknak, mint könyökízület-törések kezelése az ülés. Futás és isiász A nemzetközi szakirodalomban nincs arra bizonyíték, hogy a futás az isiász rizikófaktora lenne. Az elmélet, miszerint a futás miatt összeütköznek a csigolyák, kopásnak indulnak, majd kialakul a sérv, amely isiászos fájdalmat okoz, már idejétmúlt.

Egy korábbi sérülést követően kialakult kompenzációs mozgásminták viszont hozzájárulhatnak az isiász kialakulásához! A már kialakult isiászos fájdalommal a futás kínszenvedés.

Folyamatosan befeszül, görcsöl a combhajlító, később éles fájdalom készteti megállásra a futót. Egy akut isiásznál a futást szüneteltetni kell.

Okozhat ülőideg-gyulladást a futás? | Futásról Nőknek

Könnyen hozzáférhető és egyszerűen alkalmazható eszköz. Amennyiben egy csípőizom feszülése sugárzik ki a fenékbe vagy combba, akkor egy teniszlabdával nagyszerű eredményt lehet elérni. Csak helyezd a fájó testrész alá, és alaposan masszírozd át vele a feszes területet. Az elmélet, miszerint teljes ágynyugalom, pihenés szükséges isiász esetén, szintén idejétmúlt.

Ahogy az izmaink, csontjaink, úgy az ideg is mozgás hatására képes regenerálódni.

Voltaren emulgél

Nagyon akut szakaszban, amikor egy kis mozdulat is nagy fájdalmat vált ki, valóban pihentetni kell, majd az akut időszak lencsengését követően egyre több mozgást kell beiktatni a mindennapokba, ezáltal felgyorsítva az ideg regenerációját. Mindig figyelni kell a visszajelzést! Ha túl korán, túl sokat vagy túl gyorsan szeretnél haladni, a szervezet fájdalom formájában jelezni fog, és ilyenkor tudod majd, hogy vissza kell venni.

Ha valódi isiász áll a háttérben, akkor tilos!

  1. Szabó Eszter Így lesznek tökéletesek a tojásételek — íme az alapszabályok Gyakran nehéz megkülönböztetni egymástól a vesefájdalmakat, illetve a hát- és deréktáji fájásokat, mivel mindkét esetben a testnek szinte azonos területén jelentkezik a probléma.
  2. Oxiológia | Digitális Tankönyvtár
  3. Kónya Judit, családorvos Az ínszalagok szerepe, hogy az ízületek stabilitását fokozzák, az izmokat az ízületekhez rögzítsék.
  4. Meg tudjuk akadályozni a trópusi betegségek terjedését | Híradó
  5. Kezeljük könnyen az izomfájdalmakat Voltaren emulgél Minden ízületi gyulladás közös jellemzője az előbb-utóbb jelentkező fájdalom, megduzzadt ízület bemelegedése.
  6. Kezeljük könnyen az izomfájdalmakat - StatimPatika - Online Patika
  7. Fájdalom az ujjak ízületeiben az edzőterem után

A comb hátsó részén az izmokkal párhuzamosan fut az ideg is. Így ha az izmot nyújtjuk, az ideg feszülése is fokozódik, és hirtelen fognak a tünetek jelentkezni. Honnan tudhatod, hogy  nyújthatsz vagy sem, mozoghatsz vagy pihenned kell? Amennyire bonyolult meghatározni az isiászos tünetek valódi okát, épp annyira nehéz célzott terápiát, gyakorlatokat ajánlani.

Figyeld a szervezet által adott jeleket. Ha nem használsz fájdalomcsillapítót, akkor jelezni fog a fájdalomés nem engedi, hogy kárt tegyél magadban. Ne feledd: túlélésre vagyunk programozva. Próbálj meg egy enyhe nyújtást, és amennyiben ezt nem követi hirtelen fájdalom, és még a tünetek is tartósan csökkennek, akkor valószínűleg izomfeszülés vagy ízületi érintettség okozza a tüneteket. Ez a szabály a futással vagy a jógával kapcsolatban is.

Láttuk, hogy milyen kevés a valódi isiászos eset, és milyen nehéz megkülönböztetni a lehetséges okokat, ezért ne az internetet böngészve próbáld megfejtetni a tüneteid okát, és feleslegesen isiász kezelésére való gyakorlatokat végezni, hanem kezdj el mozogni, akár kocogni. Lehet, hogy azt tapasztalod majd, hogy a futás kimondottan jót tesz, nem fokozza a tünetet, és másnap reggel is képes vagy kikelni az ágyból.

Ebben az esetben ne foszd meg magad a futás örömétől! Ha a tünetek tartósan jelen vannak, és semmilyen nyújtással, gyakorlattal nem befolyásolhatóak, akkor mindenképp kérj segítséget orvostól, gyógytornásztól. A célzott terápia mindig a leghatékonyabb! Még az is előfordulhat, hogy az óriási fájdalom hátterében egy banális probléma áll. Figyeld a tested jelzéseit! Láttuk, hogy egy korábbi nem megfelelően gyógyult sérülés, például törés, ficam vagy akár egy császármetszés, hosszú távon a test egy távoli pontján milyen mértékű deficitet tud okozni.

Ebben az esetben javasolt felkeresni egy szakembert. Léteznek olyan technikák, amelyek segítségével feltérképezhetők ezen rejtett, múltban bekövetkezett sérülések sorát generáló probléma. Jelek, amik isiászra utalhatnak: a comb hátsó részén, akár a lábszár végig haladó éles, hasogató fájdalom, bizsergés vagy zsibbadás. Sokszor nyugalomban is jelen van.

Fenntartott testhelyzet, sok ülés, egyhelyben állás fokozhatja. Társulhat hozzá derékfájdalom.

Fontos információk